direct naar inhoud van 4.3 Verkeer
Plan: Oerle-Zuid, eerste fase Zilverackers
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0861.011300OERLEZUID-0401

4.3 Verkeer

In het kader van het bestemmingsplan heeft ARCADIS een verkeerstoets uitgevoerd. Hieronder volgen de conclusies van dit onderzoek; voor het volledige rapport wordt naar bijlage 1 verwezen: verkeerstoets Oerle-Zuid.

ARCADIS heeft voor verschillende varianten de verkeersstromen voor het planjaar 2021 bepaald. Het gaat hierbij om de varianten:

  • (O-1) autonome situatie;
  • (O-2) aanleg Verlengde Heerbaan en Oerle-Zuid (planrealisatie);
  • (O-3) doorkijk naar realisatie WOR fase 1;
  • (O-4) doorkijk inclusief Zilverbaan tot Knegselseweg (d.i. variant 3 uit ontwerp-bestemmingsplan Zilverbaan, 2e fase WOR);
  • (O-5) doorkijk inclusief Zilverbaan tot Kempenbaan (d.i. variant 4 uit ontwerp-bestemmingsplan Zilverbaan, 2e fase WOR).

Op basis van de geprognotiseerde etmaalintensiteiten van de Verlengde Heerbaan zijn variant 3 en 4 in het uitgevoerde luchtkwaliteitsonderzoek en akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai beschouwd. In deze varianten zijn de ontwikkelingen in de verkeersintensiteiten in de komende 10 jaar meegenomen. Voor de Verlengde Heerbaan geldt dat deze intensiteiten hoger zijn dan bij de varianten O-2 en O-3, zodat hier met de "worst case" is gerekend.

De huidige verkeerssituatie in Veldhoven kenmerkt zich door een sterk naar het oosten gerichte ontsluitingsstructuur (richting A2). De verkeersstructuur in Veldhoven is daarop ook afgestemd met de Heerbaan aan de noordzijde en de Kempenbaan aan de zuidzijde.

De noord-zuid verbindingen zijn enkel gebiedsontsluitingswegen. De nieuwe woonwijk Oerle-Zuid wordt gerealiseerd aan de zuidzijde van Oerle en wordt via de nieuwe Westelijke OntsluitingsRoute (WOR) ontsloten. Het bestemmingsplan van Oerle-Zuid maakt echter niet de gehele WOR planologisch mogelijk maar voorziet wel in de ontsluiting van de wijk. De Verlengde Heerbaan is daarom onderdeel van de planvorming in dit bestemmingsplan.


De verkeerseffecten zijn in beeld gebracht op basis van het regionale verkeersmodel van het SRE (2008). Dit verkeersmodel is aangepast op basis van de recente inzichten over de autonome groei van het verkeer, de groei van de bevolking en de plannen betreffende woningbouwlocatie en bedrijventerreinen. Dit verkeersmodel is door de gemeenten in de regio Eindhoven goedgekeurd.


Effecten aanleg Verlengde Heerbaan en Oerle-Zuid

Oerle

De aanleg van de WOR kan van invloed zijn op de verkeerssituatie in Oerle en Zandoerle. Om deze reden zijn in deze kernen de verkeersbewegingen op enkele wegen onderzocht. De aanleg van de Verlengde Heerbaan zorgt voor een afname van verkeer op de Sint Janstraat in Oerle van ongeveer 800 motorvoertuigen per etmaal (mvt/etm). Er zijn geen effecten te constateren op de Oude Kerkstraat in Oerle waardoor de aanname gedaan wordt dat de verkeersstroom door Oerle niet veranderd, maar dat een deel van het verkeer aan de zuidzijde wel een andere route kiest via de nieuwe woonwijk naar de Verlengde Heerbaan.


Zandoerle

Door de aanleg van de Verlengde Heerbaan nemen de intensiteiten in Zandoerle iets toe. Op de Zandoerleseweg in Zandoerle stijgen de verkeersintensiteiten van 3.400 mvt/etm in de autonome situatie naar 4.000 mvt/etm. De weg kan deze stijging in intensiteiten verwerken waardoor de I/C waarde in zowel de ochtendspits als de avondspits niet boven de 50 komt. De Banstraat lijkt een kleine groei van ongeveer 200 mvt/etm te krijgen. Er kan daarmee geconcludeerd worden dat de Verlengde Heerbaan niet zorgt voor een problematische toename van verkeer door Zandoerle.


Veldhoven

Heerbaan kent door de aanleg van de Verlengde Heerbaan een verkeerstoename van ongeveer 2000 mvt/etm. Deze toename zorgt op de Heerbaan echter niet voor verkeerskundige problemen. De Sondervick ondervindt vrijwel geen effect van de aanleg van de Verlengde Heerbaan.


Effecten aanleg Verlengde Oersebaan

Oerle

De aanleg van de Verlengde Oersebaan zorgt voor een duidelijke ontlasting van de kern van Oerle. Zowel op de Oude Kerkstraat als de Sint Janstraat wordt een forse verkeersafname geconstateerd. Het verkeer maakt nu gebruik van de route Verlengde Heerbaan - Verlengde Oersebaan, inplaats van de route door de kern.


Zandoerle

Zowel de Banstraat als de Zandoerleseweg in Zandoerle nemen door de realisatie van de Verlengde Oersebaan toe in de verkeersintensiteiten. Hoewel de verkeersdruk stijgt, blijven de I/C verhoudingen op deze wegen ruim onder de kritieke grens van 80.


Veldhoven

De Heerbaan krijgt door aanleg van de Verlengde Oersebaan een verkeerstoename (van 1.400 mvt/etm.) te verwerken. De uiteindelijke 11.200 mvt/etm vormen echter geen probleem voor deze infrastructuur. Op de Sondervick treden geen verkeersveranderingen op door aanleg van de Verlengde Oersebaan.


Effecten aanleg Zilverbaan

Omdat inmiddels het bestemmingsplan ten behoeve van de Zilverbaan in procedure is, zijn in deze verkeerstoets kort de resultaten van de verkeerstoets voor de Zilverbaan weergegeven.


Een belangrijke conclusie uit deze verkeerstoets is, dat de aanleg van deze weg zorgt voor het opheffen van de lichte verkeerstoename in Zandoerle. De verkeersintensiteiten op de Zandoerleseweg zakken naar ongeveer 1.800 mvt/etmaal. Op de verkeerssituatie in Oerle heeft de aanleg van deze weg minder effect.


De Heerbaan en de Verlengde Heerbaan nemen na aanleg van de Zilverbaan wel toe in intensiteiten. Deze wegen kunnen deze verkeerstoename goed verwerken. De Sondervick krijgt aan de noordzijde, nabij de Heerbaan tevens een toename van verkeer te verwerken door aanleg van de Zilverbaan (Een toename van 2.100 mvt/etm door aanleg van de Zilverbaan tot aan de Kempenbaan). Verder zuidelijk, ter hoogte van de Jupiter, nemen de intensiteiten op de Sondervick juist af.