direct naar inhoud van 4.4 Geluidhinder
Plan: Oerle-Zuid, eerste fase Zilverackers
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0861.011300OERLEZUID-0401

4.4 Geluidhinder

In het kader van de bestemmingsplanprocedure is een akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai uitgevoerd ten behoeve van de realisatie ervan. Dit onderzoek is als bijlage 2 aan dit bestemmingsplan toegevoegd.


In het onderzoek zijn de volgende geluidbelastingen bepaald:

  • geluidbelastingen ter plaatse van de nieuw te realiseren woningen van het plan Oerle-Zuid als gevolg van de bestaande gezoneerde wegen;
  • geluidbelastingen bij nieuwe en bestaande woningen als gevolg van de nieuw aan te leggen gezoneerde Verlengde Heerbaan;
  • geluidbelastingen bij bestaande woningen als gevolg van de te reconstrueren wegdelen daar waar de nieuw aan te leggen Verlengde Heerbaan op reeds bestaande wegen wordt aangesloten.

Voor die wegen waarvan uit het verkeerskundig onderzoek blijkt dat de verkeersintensiteiten afnemen, kan worden gesteld dat de aanleg van de nieuwe weg niet leidt tot een toename van de geluidbelastingen. Deze wegen zijn derhalve buiten beschouwing gelaten in het voorliggend onderzoek.


De geluidbelastingen zijn bepaald voor het jaar van aanleg/reconstructie (2011) en tien jaar na gereedkomen van de weg (2021). Vanuit het oogpunt van zorgvuldigheid is bij het bepalen van de geluidbelastingen in de jaren na 2011 tevens rekening gehouden met geplande ontwikkelingen in de omgeving van het bestemmingsplangebied. De berekende geluidbelastingen zijn getoetst aan de voorkeursgrenswaarden en maximale ontheffingswaarden uit de Wet geluidhinder en vormen de basis voor het maken van een goede afweging omtrent het geluid in de ruimtelijke onderbouwing van het bestemmingsplan.

Voor het bepalen van de geluidbelastingen zijn berekeningen uitgevoerd overeenkomstig de Reken en meetvoorschrift geluidhinder 2006.


De geluidbelastingen ter plaatse van het plan Oerle- Zuid ten gevolge van zowel de nieuw aan te leggen weg als de bestaande wegen overschrijden de voorkeursgrenswaarde niet. Tevens blijkt uit de berekeningen dat de westelijke geluidwal ter hoogte van het plangebied niet noodzakelijk is. De voorkeursgrenswaarde wordt bij alle nieuwe woningen gerespecteerd.


De geluidbelastingen ter plaatse van één bestaande woning (St. Jansstraat 54) ten gevolge van de nieuw aan te leggen Verlengde Heerbaan overschrijden in de een aantal berekende situaties de voorkeursgrenswaarde. Door het toepassen van een stiller wegdektype op de oostelijke rotonde (SMA) en het toepassen van één aarden wal (oostelijke geluidwal) wordt het geluidniveau gereduceerd tot onder de voorkeursgrenswaarde. Gelet op bovenstaande heeft de gemeente Veldhoven de keuze gemaakt voor het toepassen van SMA op de rotonde en de toepassing van één geluidwal (oostelijke geluidwal). Berekeningen tonen aan dat in de situatie met SMA op de rotonde en één aarden wal (oostelijke geluidwal) ter plaatse van de bestaande woningen aan de voorkeursgrenswaarde wordt voldaan.


Uit de rekenresultaten blijkt dat door de aansluiting van de Verlengde Heerbaan op de Heerbaan een reconstructie conform de Wet geluidhinder plaatsvindt. De geluidbelastingen ter plaatse van bestaande woningen ten gevolge van de aansluiting overschrijden de voorkeursgrenswaarde. De geluidbelasting na de reconstructie (2021) bedraagt ten hoogste 52 dB bij de woning Egge 1.

Daarnaast treedt ter plaatste van Egge 3 en Egge 7 bij een aantal berekende situaties eveneens een geluidbelasting op hoger dan de voorkeursgrenswaarde.


Om de geluidbelastingen te reduceren dienen maatregelen te worden getroffen. Een optie is om een stiller type asfalt toe te passen op de rotonde. Indien SMA op de rotonde wordt toegepast bedraagt de geluidbelasting ten hoogste 52 dB voor de variant 3 (Egge 1) en 51 dB voor variant 4 (Egge 1).


Om de geluidbelastingen te reduceren tot onder de voorkeursgrenswaarde dienen verdere maatregelen te worden getroffen. Een optie is het plaatsen van een afscherming ter hoogte van Egge 1 met een lengte van 40 meter en een hoogte van 3 meter. Met het treffen van deze maatregel in combinatie het toepassen van SMA op de rotonde wordt er aan de voorkeursgrenswaarde voldaan. De gemeente Veldhoven heeft de keuze gemaakt dat op financiële en landschappelijke gronden het realiseren van het scherm en het leggen van SMA op de rotonde niet mogelijk is. Hiervoor zal de gemeente voor de woningen Egge 1, 3 en 7 een hogere grenswaardeprocedure doorlopen.

Uit het onderzoek blijkt dat de Wet geluidhinder derhalve geen belemmering vormt voor de realisatie van het bestemmingsplan Oerle-Zuid.

Om meer inzicht te verkrijgen in de benodigde dimensionering van de afscherming tussen de Verlengde Heerbaan en de bestaande woningen aan de St. Janstraat is een akoestisch onderzoek hieromtrent uitgevoerd (referentienummer 201001521-15). Ter verduidelijking van de mogelijke inrichtingsvarianten is dit akoestisch onderzoek als bijlage bij dit bestemmingsplan bijgevoegd (zie bijlage 13).