direct naar inhoud van Artikel 4 Verkeer - Verblijfsgebied
Plan: Schippershof, Oerle
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0861.061100schippershof-0304

Artikel 4 Verkeer - Verblijfsgebied

4.1 Bestemmingsomschrijving
4.1.1 Algemene bestemmingsomschrijving

De voor 'Verkeer - Verblijfsgebied' aangewezen gronden zijn bestemd voor:

  • a. wegen, voet- en fietspaden;
  • b. parkeervoorzieningen;
  • c. geluidswerende voorzieningen;
  • d. groen;
  • e. water en waterhuishoudkundige voorzieningen;
  • f. nutsvoorzieningen;
  • g. bij deze bestemming behorende voorzieningen en overeenkomstig de in 4.1.2opgenomen nadere detaillering van de bestemmingsomschrijving.
4.1.2 Nadere detaillering van de bestemmingsomschrijving

In het onderstaande is een nadere detaillering opgenomen van het bepaalde in 4.1.1

a Wegen

Wegen dienen aan het volgende te voldoen:

  • a. wegen mogen uit niet meer dan 2 rijstroken bestaan;
  • b. de breedte van een rijstrook mag niet meer dan 3,5 m bedragen.
b Voet- en fietspaden

Ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van verkeer - langzaamverkeersverbinding' is uitsluitend een langzaamverkeersverbinding toegestaan, met de hierbij behorende voorzieningen, waaronder groenvoorzieningen.

c Parkeervoorzieningen

Uitsluitend ter plaatse van de binnen deze bestemming en de bestemming 'Wonen' gelegen aanduiding 'parkeergarage', mogen kelders in de vorm van een parkeergarage met bergingen en voorzieningen ten behoeve van het binnen de bestemming 'Wonen' gelegen gestapelde woningen (appartementen) worden opgericht, met de daarbij behorende ontsluitingsvoorzieningen, waarbij binnen deze bestemming en de bestemming 'Wonen' gezamenlijk minimaal 50 parkeerplaatsen worden gerealiseerd.

4.2 Bouwregels
4.2.1 Algemeen

Op de gronden binnen deze bestemming zijn uitsluitend gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, toegestaan, die ten dienste staan van deze bestemming.

4.2.2 Gebouwen

Voor het bouwen van gebouwen gelden de volgende regels:

  • a. de bouwhoogte van gebouwen voor telecommunicatie, water- en energiedistributie mag niet meer bedragen dan 3,2 m; voor overige gebouwen van openbaar nut geldt een bouwhoogte van maximaal 2 m;
  • b. de bebouwde oppervlakte van gebouwen voor telecommunicatie, water- en energiedistributie mag per gebouw niet meer bedragen dan 10 m²;
  • c. de verticale diepte van een kelder ter plaatse van de aanduiding 'parkeergarage' mag maximaal 5 m bedragen (gemeten vanaf 0,50 m boven peil).
4.2.3 Bouwwerken geen gebouwen zijnde

Voor het bouwen van bouwwerken, geen gebouwen zijnde gelden de volgende regels:

Bouwwerk, geen gebouw zijnde   Hoogte maximaal  
bewegwijzeringen   8 m  
licht- en andere masten   8 m  
antenne-installaties   8 m  
overige bouwwerken, geen gebouwen zijnde   4 m  
een houten erfafscheiding naar de woonpercelen ter plaatse van de 'specifieke bouwaanduiding - erfafscheiding'   1,80 m  
4.3 Nadere eisen

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen met betrekking tot het realiseren van voldoende parkeergelegenheid conform de gemeentelijke parkeernormen zoals vastgelegd in de CROW-publicatie 'ASVV 2004 Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom'. De parkeergelegenheid dient in, op of onder het gebouw dan wel op of onder het onbebouwde terrein dat bij het gebouw hoort gerealiseerd te worden, waarbij de afmetingen van bedoelde parkeerruimten ten minste 2 x 6 m bij langsparkeren en ten hoogste 2,5 x 5 m in andere gevallen bedraagt, mits in het verlengde van genoemde 5 m nog 6 m extra ruimte aanwezig is; met dien verstande dat:

  • a. daardoor de gebruikswaarde van het te bebouwen perceel niet onevenredig wordt geschaad;
  • b. geen inbreuk wordt gemaakt op het maximaal te bebouwen oppervlak van de gronden.
4.4 Afwijken van de bouwregels
4.4.1 Omgevingsvergunning grotere parkeergarage

Het bevoegd gezag kan door middel van het verlenen van een omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in artikel 4.1.2 onder c teneinde een grotere parkeergarage, deels buiten de aanduiding 'parkeergarage', toe te staan, met inachtneming van de volgende voorwaarden:

  • a. de parkeergarage sluit aan bij de parkeergarage, die is gesitueerd ter plaatse van de aanduiding 'parkeergarage';
  • b. de verticale diepte mag maximaal 5 m bedragen (gemeten vanaf 0,50 m boven peil);
  • c. er vindt geen onevenredige aantasting plaats van de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en de belangen van derden mogen niet onevenredig worden geschaad;
  • d. er vindt geen onevenredige aantasting plaats van de in de omgeving aanwezige architectonische en/of cultuurhistorische waarden;
  • e. er bestaan geen bezwaren vanuit een verantwoorde stedenbouwkundige inrichting en vormgeving;
  • f. de verkeersveiligheid mag niet in het gedrang komen.
4.4.2 Omgevingsvergunning grotere maatvoering nutsvoorzieningen

Het bevoegd gezag kan door middel van het verlenen van een omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in artikel 4.2.2 teneinde ten behoeve van nutsgebouwen een bebouwde oppervlakte van maximaal 15 m² en een bouwhoogte van maximaal 4 m toe te staan, met inachtneming van de volgende voorwaarden:

  • a. er vindt geen onevenredige aantasting plaats van de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en de belangen van derden mogen niet onevenredig worden geschaad;
  • b. er vindt geen onevenredige aantasting plaats van de in de omgeving aanwezige architectonische en/of cultuurhistorische waarden;
  • c. er bestaan geen bezwaren vanuit een verantwoorde stedenbouwkundige inrichting en vormgeving;
  • d. de verkeersveiligheid mag niet in het gedrang komen.
4.4.3 Omgevingsvergunning afwijkende maatvoering bouwwerken geen gebouwen zijnde

Het bevoegd gezag kan door middel van het verlenen van een omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in artikel 4.2.3 voor het bouwen van wegbewijzering, licht- en andere masten en overige bouwwerken geen gebouwen zijnde met een grotere hoogte;

een en ander met inachtneming van de volgende regels:

  • a. tegen deze hoogte bestaan geen bezwaren vanuit een oogpunt van verkeersveiligheid of in verband met de ontsluiting van percelen;
  • b. er vindt geen onevenredige aantasting plaats van de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en bouwwerken en de belangen van derden worden niet onevenredig geschaad;
  • c. er bestaan geen bezwaren vanuit een verantwoorde stedenbouwkundige inrichting en vormgeving;
  • d. er vindt geen onevenredige aantasting plaats van de in de omgeving aanwezige architectonische en/of cultuurhistorische waarden.
4.5 Specifieke gebruiksregels
4.5.1 Strijdig gebruik

Onder het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met het bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, wordt in ieder geval begrepen het gebruiken of laten gebruiken van de gronden en/of opstallen binnen deze bestemming ten behoeve van:

  • a. verkooppunten voor motorbrandstoffen;
  • b. stort- en/of opslagplaats van grond en/of afval, met uitzondering van een zodanig gebruik voor het normale op de bestemming gerichte gebruik en onderhoud;
  • c. als standplaats voor onderkomens.
4.6 Afwijken van de gebruiksregels
4.6.1 Omgevingsvergunning voor verwijderen langzaamverkeersverbindingen

Het bevoegd gezag kan door middel van het verlenen van een omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in artikel 4.1.2 onder b, teneinde op de gronden met de aanduiding "specifieke vorm van verkeer- langzaamverkeersverbinding" de overige in artikel 4.1 genoemde voorzieningen toe te staan, met inachtneming van de volgende voorwaarden:

  • a. de omgevingsvergunning is noodzakelijk ten behoeve van een optimale verkeersafwikkeling binnen het gebied;
  • b. de verkeersveiligheid in het gebied mag niet in het gedrang komen;
  • c. een toename van de aantasting van het woon- en leefklimaat is niet toegestaan;
  • d. er mag geen onevenredige afbreuk worden toegebracht aan het gebruik van belendende percelen.