direct naar inhoud van 4.4 Geluid
Plan: Zilverbaan, 2e fase Westelijke Ontsluitingsroute
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0861.011400ZILVERBAAN-0303

4.4 Geluid

In het kader van de bestemmingsplanprocedure zilverbaan (WOR fase 2) is een akoestisch onderzoek uitgevoerd ten behoeve van de realisatie ervan.


In het onderzoek zijn de geluidbelastingen ten gevolge van de nieuw aan te leggen weg ter plaatse van bestaande en geprojecteerde geluidgevoelige bestemmingen bepaald. Ten behoeve van het aansluiten van de nieuw aan te leggen weg op reeds bestaande wegen worden een aantal wegdelen gereconstrueerd. Tevens wordt een nieuwe aansluiting gerealiseerd vanaf de Knegselseweg naar de nieuwe verbindingsweg.

In het onderhavige geluidsonderzoek is voor twee varianten geluidsberekeningen uitgevoerd. Het onderhavige bestemmingsplan Zilverbaan voorziet in de situatie na aanleg van de Zilverbaan tot aan de Knegselseweg (variant 3: tussenfase).

Omdat het verkeerscirculatieplan van Veldhoven voorziet in een aansluiting van de Zilverbaan op de Kempenbaan is in dit geluidssonderzoek deze variant (variant 4: Planrealisatie - Zilverbaan) ook uitgewerkt.

Uit het onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van de nieuwe verbindingsweg (Zilverbaan) ter plaatse van één bestaande woning, Zittard 5, wordt overschreden. De maximale ontheffingswaarde wordt gerespecteerd. Deze bestaande woning krijgt in het voorliggende bestemmingsplan de bestemming 'verkeer’. Door het onttrekken van de woonbestemming, is het niet meer noodzakelijk een ontheffing voor de voorkeursgrenswaarde te verlenen. Dit pand zal bij de realisering van de Zilverbaan immers niet meer bewoond worden. Wel is de gemeente op dit moment in gesprek met de bewoners van het pand om te komen tot aankoop van het perceel.

Daarnaast wordt ook ten gevolge van de nieuwe aansluiting Knegselseweg de voorkeursgrenswaarde overschreden. De maximale ontheffingswaarde wordt gerespecteerd. De nieuwe aansluiting Knegselseweg zal worden voorzien van zeer stil asfalt (ZSA), waardoor de voorkeursgrenswaarde wordt gerespecteerd.


Als gevolg van de aanleg van de nieuwe verbindingsweg (Zilverbaan) vindt er een fysieke wijziging plaats aan de aansluitingswegen (Eindhovensebaan, Zittard, Grote Kerkepad, Schooterweg, Koppelenweg en Knegselseweg). Met uitzondering van de Knegselseweg bedraagt de snelheid op de genoemde wegen 30 km/h, waarmee deze wegen niet zoneplichtig zijn. Voor de Knegselseweg is geen sprake van een toename van de geluidbelasting zodat ook hier geen sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder..


Daarnaast zal de aanleg van de nieuwe verbindingsweg (Zilverbaan) invloed hebben op de intensiteiten op de bestaande omliggende wegen. Als gevolg van de toename van de intensiteit zal de geluidbelasting langs de betreffende wegen eveneens toenemen. Deze toename bedraagt het grootst op de Eindhovensebaan en de Kempenbaan (toename circa 4,3 dB). Op de Heerbaan en de Veldhovenseweg zal de toename circa 2 dB bedragen. Deze wegen betreffen echter doorgaande hoofdwegen, waar geen tot weinig woningen zijn gelegen op korte afstand van de weg.