direct naar inhoud van 4.4 Geluid
Plan: Zilverbaan, 2e fase Westelijke Ontsluitingsroute
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0861.011400ZILVERBAAN-0400

4.4 Geluid

In het kader van de bestemmingsplanprocedure zilverbaan (WOR fase 2) is een akoestisch onderzoek uitgevoerd ten behoeve van de realisatie ervan.


In het onderzoek zijn de geluidbelastingen ten gevolge van de nieuw aan te leggen weg ter plaatse van bestaande en geprojecteerde geluidgevoelige bestemmingen bepaald. Ten behoeve van het aansluiten van de nieuw aan te leggen weg op reeds bestaande wegen worden een aantal wegdelen gereconstrueerd. Tevens wordt een nieuwe aansluiting gerealiseerd vanaf de Knegselseweg naar de nieuwe verbindingsweg.

In het onderhavige geluidsonderzoek is voor twee varianten geluidsberekeningen uitgevoerd. Het onderhavige bestemmingsplan Zilverbaan voorziet in de situatie na aanleg van de Zilverbaan tot aan de Knegselseweg (variant 3: tussenfase).

Omdat het verkeerscirculatieplan van Veldhoven voorziet in een aansluiting van de Zilverbaan op de Kempenbaan is in dit geluidssonderzoek deze variant (variant 4: Planrealisatie - Zilverbaan) ook uitgewerkt.

Uit het onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van de nieuwe verbindingsweg (Zilverbaan) ter plaatse van twee bestaande woningen de Zittard (5 en 8) wordt overschreden. De maximale ontheffingswaarde wordt gerespecteerd. Het pand Zittard 7 waar de aansluiting Zittard - Ovonde overheen geprojecteerd is, wordt onttrokken aan de woonbestemming. Derhalve is hier geen geluidbelastingen bepaald. Zittard 5 zal eveneens door de korte ligging ten opzichte van de weg onttrokken worden aan de woonbestemming, omdat de bestemming verkeer op het betreffende pand zal worden gelegd. Door de gemeente is daarnaast aangeven dat voor Zittard 8, door de korte ligging ten opzichte van de WOR, zal worden aangekocht en geamoveerd. Derhalve wordt bij geen enkele woning de voorkeursgrenswaarde overschreden en hoeft tevens geen hogere waarde procedure doorlopen te worden en zijn derhalve ook geen maatregelen inzichtelijk gemaakt.

Daarnaast volgt uit het onderzoek dat de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van de aansluiting Knegselseweg en de aansluiting Zittard, nergens wordt overschreden ter plaatse van bestaande woningen voor variant 3 en variant 4.

Als gevolg van de aanleg van de nieuwe verbindingsweg (Zilverbaan) vindt er een fysieke wijziging plaats aan de aansluitingswegen (Eindhovensebaan, Zittard, Grote Kerkepad, Schooterweg, Koppelenweg en Knegselseweg). Op het Grote Kerkepad en de Schooterweg bedraagt de snelheid 30 km/h, waarmee deze wegen niet zoneplichtig zijn. Er is derhalve geen sprake van een reconstructie in de zin van de Wgh voor deze wegen. Uit de rekenresultaten volgt, dat voor de Knegselseweg en Zittard/Koppelenweg ook geen sprake is van een reconstructie. Voor de Eindhovensebaan gedlt dat er geen woningen gelegen zijn binnen het onderzoeksgebied.

Daarnaast zal de aanleg van de nieuwe verbindingsweg (Zilverbaan) invloed hebben op de intensiteiten op de bestaande omliggende wegen. Als gevolg van de toename van de intensiteit zal de geluidbelasting langs de betreffende wegen eveneens toenemen. Deze toename is het grootst op de Eindhovensebaan en de Heerbaan (toename maximaal 2,6 dB). Op de Kempenbaan en de Veldhovenseweg zal de toename circa 1 dB bedragen. Deze wegen betreffen echter doorgaande hoofdwegen, waar geen tot weinig woningen zijn gelegen op korte afstand van de weg. Voor deze toename geldt geen wettelijk beoordelingskader. Het is aan de gemeente om te beoordelen of deze toename aanvraardbaar wordt geacht.

Het bestemmingplan Zilverbaan voorziet in de situatie na aanleg van de Zilverbaan tot aan de Knegselseweg (variant 3: tussenfase). Het verkeerscirculatieplan van Veldhoven voorziet op termijn in een aansluiting van de Zilverbaan op de Kempenbaan, daarom is in dit geluidsonderzoek ook deze variant (variant 4: planrealisatie - Zilverbaan) uitgewerkt. Uit de verschilplots volgt dat na planrealisatie (variant 4) op enkele wegen de intensiteit toeneemt ten opzichte van variant 3. Dit geldt onder andere voor de Knegselseweg/Veldhovenseweg, Kempenbaan de Verlengde Oersebaan en Zilverbaan. Uit het onderzoek blijkt dat er ter plaatse van de woningen in het onderzoeksgebied voor beide varianten aan de voorkeursgrenswaarde wordt voldaan.

Ter plaatse van enkele op de nieuwe verbindingsweg aansluitende wegen (Schooterweg) neemt de verkeersintensiteit in varinat 3 toe ten opzichte van variant 4. De snelheid op de genoemde wegen bedraagt echter 30 km/h, waarmee deze wegen niet zoneplichtig zijn. Er is geen sprake van een reconstructie in de zin van de Wgh.