Plan: | Zilverbaan, 2e fase Westelijke Ontsluitingsroute |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0861.011400ZILVERBAAN-0400 |
De ontwikkeling van Zilverackers met circa 2.700 woningen, dit betekent circa 6.000 tot 7.000 inwoners, zal een grote invloed hebben op de verkeersstructuur en de verkeersintensiteiten. Het aantal verkeersbewegingen in het gebied zal sterk toenemen. Omdat het plangebied van Zilverackers nu slechts beperkt ontsloten is, is de aanleg van nieuwe infrastructuur noodzakelijk.
Daarnaast is er vanuit het Verkeerscirculatieplan een aantal doorstromingsknelpunten in het verkeerssysteem naar voren gekomen die van belang zijn voor de ontwikkeling van Zilverackers. Door deze doorstromingsproblemen ontstaat sluipverkeer wat leidt tot problemen met betrekking tot de leefbaarheid.
De nieuwe infrastructuur van Zilverackers heeft ook een functie in het oplossen van de bestaande en toekomstige knelpunten met betrekking tot de doorstroming van het verkeer in andere delen van Veldhoven. De WOR zal een functie moeten vervullen voor de ontsluiting van de woningbouwlocatie Zilverackers, maar zal ook een bovenwijkse functie vervullen.
Het tracé Westelijke ontsluitingsroute is opgedeeld in drie delen:
Voor de Zilverbaan 2e fase westelijke ontsluitingsroute wordt uitgegaan van een 2x1 baans weg die binnen de bebouwde kom komt te liggen met een snelheidsregime van 50 km/uur. Daarmee heeft de weg een gebiedsontsluitende functie. Op verschillende punten kent de Zilverbaan een aansluiting op het onderliggende wegennet. Deze aansluitingen worden vormgegeven middels rotondes. Zie onderstaande afbeelding voor een indicatieve ligging van deze fase in relatie tot de Westelijke OntsluitingsRoute.
Langzaam verkeer
Parallel aan de Zilverbaan wordt tussen de Verlengde Heerbaan en de Eindhovensebaan een noord-zuid gerichte vrijliggende fietsvoorziening gerealiseerd. Het gaat om eenrichtingsfietspaden aan de oost- en westzijde van de Zilverbaan. Vanaf de Eindhovensebaan leidt de fietsstructuur met een tweerichtingenfietspad door de Drie Dorpen.
Openbaar vervoer
Verder moet bij de vormgeving van de Zilverbaan gekozen worden voor brede bermen om de inpassing van eventuele bushavens mogelijk te maken.