direct naar inhoud van 2.5 Verkeerskundige structuur
Plan: Oerle-Zuid, eerste fase Zilverackers
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0861.011300OERLEZUID-0401

2.5 Verkeerskundige structuur

Langzaam verkeer

Voor het langzaamverkeer wordt uitgegaan van een fijnmazig netwerk tussen de bestaande kern en de zuidelijke uitbreiding van Oerle waarbij een onderscheid is gemaakt tussen routes met voorzieningen (fietsstrook, fietspad enz.), routes zonder voorzieningen en recreatieve routes. Routes met voorzieningen liggen aan de bestaande linten, langs de Verlengde Heerbaan en door het open veld om de oostelijke en westelijke buurt met elkaar te verbinden. De routes zonder voorzieningen zijn gelegen in de woonbuurten. Over de Verlengde Heerbaan wordt een voetgangersbrug aangebracht in het verlengde van de geprojecteerde langzaamverkeersverbinding.

Autoverkeer

Oerle-Zuid zal worden ingericht als verblijfsgebied en ontsloten worden door erftoegangswegen met een maximum snelheid van 30 km/h. Uitgangspunt is een gescheiden wegenstructuur voor de twee woonbuurten zodat het open veld niet wordt doorsneden door wegen. De westelijke woonbuurt wordt aan de zuidzijde ontsloten via een ontsluiting naar de Verlengde Heerbaan. Deze ontsluiting buiten het plangebied zal in de nabije toekomst verder worden uitgedetailleerd. Daarnaast vinden er auto-ontsluitingen plaats vanaf de Zandoerleseweg en de Janus Hagelaarsstraat/Zittardsestraat. De oostelijke woonbuurt heeft een lusvormige ontsluitingsstructuur die op twee punten aansluit op de Sint Janstraat.

De westelijke ontsluitingsroute zal via een rotonde in westelijke richting aansluiten op de Zittardsestraat en in oostelijke richting op de Verlengde Heerbaan. Deze Verlengde Heerbaan loopt aan de zuidzijde van Oerle-zuid en zal aan de oostkant via - opnieuw - een rotonde op verschillende plaatsen aantakken op de St. Janstraat.

De Verlengde Heerbaan wordt vormgegeven als weg met 2 keer 1 rijstrook en een snelheidsregime van 50 km per uur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0861.011300OERLEZUID-0401_0006.png"

In bovenstaande figuur is links de oude voorgenomen inrichting van het gebied Oerle-Zuid afgebeeld. Deze is vanwege het aantreffen van een oude dassenburcht en vanwege het aantreffen van dassensporen aangepast. De grootste aanpassing is de verlegging van de Verlengde Heerbaan geweest. De nieuwe voorgenomen inrichting is in bovenstaande figuur rechts afgebeeld.

Parkeren

Uitgangspunt is het straatbeeld zo dorps en landelijk mogelijk te maken met enkel langsparkeerplaatsen voor bezoekers in het openbaar gebied afgewisseld met boombeplanting en groenstroken. Het parkeren voor bewoners vindt plaats op eigen erf of in een parkeerhof achter de woningen. Het parkeren rond de twee appartementengebouwen in de westelijke woonbuurt is voor de bewoners geregeld op maaiveld onder een carport aan de achterzijde van het gebouw. Het parkeren van de bewoners van het oostelijke appartementengebouw dient in beginsel te worden opgelost in een halfverdiepte parkeergarage.

Het bezoekersparkeren van de twee grotere appartementengebouwen aan het open veld bevindt zich in de naastgelegen parkeerhofjes op maaiveldniveau. Voor bezoekersparkeren van het kleinere appartementengebouw is rekening gehouden met drie parkeerplaatsen op straat.


Per woning is volgens de CROW rekening gehouden met een parkeernorm van 1.4 voor goedkope woningen, 1,6 voor duurdere rijwoningen en 1,7 voor (half)vrijstaande woningen. Deze parkeernormering past binnen het gemeentelijke parkeerbeleid.