direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Zilverbaan, 2e fase Westelijke Ontsluitingsroute
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0861.011400ZILVERBAAN-0401

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Stadsvisie Veldhoven: Het beste voor Veldhoven (2005)

De gemeente Veldhoven heeft een Stadsvisie opgesteld, waarin het wensbeeld is weergegeven voor de toekomst van Veldhoven. Aan de hand van thema's is een toekomstvisie opgesteld en zijn speerpunten benoemd. De thema's zijn: wonen en woonomgeving, leefbaarheid en welzijn, mens en werkgelegenheid, voorzieningen, en imago en bestuur.

Conclusie

Ten aanzien van leefbaarheid wordt gestreefd naar een verlichting van de verkeersoverlast in de wijken. Verder speelt verkeer alleen een rol in de verdere concretisering van de verschillende thema's. Dit beleidsdocument geeft echter geen concrete uitwerking aan de verschillende thema's.

3.4.2 Masterplan Veldhoven-west (2007)

Voor het gebied ten westen van Veldhoven is een Masterplan vastgesteld. In dit masterplan is uitgangspunt dat een nieuw woongebied ingebed wordt in het huidige Kempische landschap waarbij de landschappelijke kwaliteiten, zoals houtwallen, bomenrijen, greppels de basis vormen voor het ontwerp. Voor de woongebieden geldt het concept van wonen in het groen, ingepast in het Kempische landschap. Creëren van nieuwe dorpen met een kern, en een woongebied binnen landschappelijke voorwaarden. Het masterplan waarbij het tracé binnen de bebouwde kom komt, is de basis voor de planontwikkeling. De gemeenteraad heeft in haar vergadering van mei 2007 met het vaststellen van het masterplan een keuze voor het zogenaamde alternatief "verspreid wonen" gemaakt. In het plan is ook de ligging van het tracé opgenomen.

De volgende randvoorwaarden en uitgangspunten uit het masterplan zijn van belang:

  • De ontsluiting van Veldhoven-west vindt plaats via een licht slingerende route door het landschap met 2 maal 1 rijstrook.
  • De verschillende woongebieden worden via deze route ontsloten.
  • De nieuwe route draagt zorg voor een hoogwaardige groene entree van Veldhoven west.
  • Het nieuwe tracé bestaat uit drie delen:

1. Noord: sluit aan op Heerbaan en takt in het noorden aan op Oersebaan. Dit is de ontsluitingsroute voor onder andere de uitbreiding Oerle en bedrijventerrein Habraken.

2. Midden: het middendeel van de westelijke ontsluitingroute vormt de ontsluiting voor de nieuwe dorpen en het beekdallint. Er wordt gestreefd naar zo goed mogelijke inpassing in het landschap.

3. Zuiden: aansluiting van de Westelijke OntsluitingsRoute op de Kempenbaan.

  • De Westelijke OntsluitingsRoute (deel Zilverbaan) zal een snelheidsregime van 50 km/u gelden.
  • De nieuwe dorpen/woongebieden zullen worden ingericht als verblijfsgebied; het verkeersregime zal hier, conform de richtlijnen voor Duurzaam Veilig, gesteld worden op 30 km/uur met de daarbij passende vormgeving. Voor het langzaam verkeer wordt uitgegaan van een fijnmazig netwerk tussen het centrum van Veldhoven, Zilverackers en het Kempenlandschap.

Voor de Westelijke ontsluitingsweg wordt uitgegaan van een maximale snelheid van 50 km/uur, zodat de weg op een vanzelfsprekende manier kan worden opgenomen in het landschap van Veldhoven West. Deze snelheidsbeperking wordt bereikt door de ontsluitingswegen naar de dorpen met een rotonde aan te sluiten op de Westelijke OntsluitingsRoute. Een snelheid van 50 km/uur beperkt, samen met de rotondes, bovendien sluipverkeer bij een aansluiting op de A67.

Uitgangspunt is om niet te bouwen in de geluidszone van de Westelijke OntsluitingsRoute zoals die in dit Masterplan opgenomen is.


De Westelijke OntsluitingsRoute vormt in groter verband een schakel in het stedelijke en regionale wegennet van en rond Veldhoven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0861.011400ZILVERBAAN-0401_0013.jpg"

Conclusie

De Zilverbaan 2e fase westelijke ontsluitingsroute is één aspect van de totstandkoming van het Masterplan Veldhoven-west en is in lijn met bovenstaande randvoorwaarden en uitgangspunten.

3.4.3 Structuurvisie Zilverackers (2008)

Ten behoeve van de gebiedsontwikkeling Zilverackers is in mei 2007 een Masterplan (Veldhoven West) vastgesteld, waarin de opzet van het plan is uitgezet (zie paragraaf 3.4.2). Op dit Masterplan volgde de Structuurvisie Zilverackers (vastgesteld op 7 april 2009) met daarin de veranderde inzichten in de hoofdopzet van Zilverackers.

Het voorgenomen initiatief (Westelijke OntsluitingsRoute) is op enkele aspecten gewijzigd ten opzichte van de Structuurvisie Zilverackers (2008). Ten dele is dit opgenomen in de Ruimtelijke StructuurVisie Veldhoven (2009). Voor de volledigheid volgen hieronder de belangrijkste verschillen van het voornemen zoals dat in voorliggend bestemmingsplan is vertaald en hetgeen dat in de Structuurvise Zilverackers (2008) staat omschreven:

  • 1. Wijziging in het tracé voor het gedeelte tussen het Grote Kerkepad en de Knegselseweg.Om de inpassing bij het beekdal zo optimaal mogelijk te maken en het sluipverkeer van de Knegselseweg met de Nieuwstraat zo veel mogelijk te beperken, is ervoor gekozen de Zilverbaan in westelijke richting te verschuiven en de aansluitingen van de Knegselseweg en Nieuwstraat zo ver mogelijk uit elkaar te leggen. Deze oplossing geeft de mogelijkheid om een ongelijkvloerse kruising voor langzaam verkeer ter hoogte van de aansluiting Knegselseweg met de Zilverbaan te realiseren. Daarnaast laat dit plan voldoende mogelijkheden open voor een toekomstige aansluiting op de A67 en de verlengde Kempenbaan. In bijlage 1 is de keuze voor het tracé van het zuidelijke gedeelte van de Zilverbaan toegelicht.

  • 2. In de nu voorliggende plannen is conform de structuurvisie zoveel mogelijk ruimtelijk rekening gehouden met een uitbreiding naar 2 x 2 rijstroken. Ten aanzien van de inpassingsmaatregelen moet daarbij het voorbehoud worden gemaakt dat deze fysiek worden aangelegd op basis van 2 x 1 rijstrook. Dit heeft enerzijds te maken met de kosten maar wordt ook gedaan om de doorkruisingen ter hoogte van de bossen zo veel mogelijk te beperken. Overigens dient hierbij opgemerkt te worden dat het voorliggende bestemmingsplan enkel voorziet in de planologisch-juridische regeling voor het mogelijk maken van een ontsluiting met 2 x 1 rijstroken, waarbij voor een uitbreiding van een ontsluiting naar 2 x 2 rijstroken het bestemmingsplan alsnog dient te worden herzien.

  • 3. Een andere afwijking is dat er in Zilverackers geen Hoogwaardig Openbaar Vervoersysteem wordt gerealiseerd maar een normale openbaar vervoersvoorziening, die gebruik zal maken van de Zilverbaan. Hierover heeft de gemeenteraad Veldhoven reeds eerder een besluit genomen. In de plannen wordt uiteraard wel rekening gehouden met de nodige bushaltes.

3.4.4 Ruimtelijke StructuurVisie Veldhoven (2009)

Op 3 juni 2009 is de Ruimtelijke StructuurVisie vastgesteld, deze visie vormt een ruimtelijke uitwerking van de Stadsvisie uit 2005. Het vormt de basis voor de ruimtelijke ontwikkelingen voor de komende jaren. Hierbij is het koersbepalend in het zoeken naar 'oplossingen', daarbij wordt het bestaande beleid in belangrijke mate gerespecteerd en in een context geplaatst, zoals het Verkeerscirculatieplan, de Detailhandelsstructuurvisie, Lijnen en Pleinen, het Masterplan De Run, Brainport en de Structuurvisie Zilverackers, naast de eerder genoemde Stadsvisie.


De structuurvisie beschrijft de huidige verkeerstructuur, de ontwikkelingen, de opgave voor de toekomst en de uitwerking hiervan.


Er wordt geconstateerd dat door de huidige ontwikkelingen (Habraken, Zilverackers) de huidige verkeerstructuur niet meer toereikend is. Het stelsel van wegen van de oorspronkelijke wegenstructuur dienen een rol te spelen bij nieuwe ontsluitingen. Een herkenbare opzet en inrichting zijn hierbij van belang, de wegen verbinden ook nu nog de diverse oorspronkelijke kerkdorpen met elkaar en met de omgeving.


De verkeersstructuur van Veldhoven heeft op onderdelen een impuls nodig om ook in de toekomst garant te kunnen staan voor een duurzame ontsluiting van Veldhoven:

  • kwalitatieve verbetering van de verkeerstructuur, waarbij de overheersende rol van het autoverkeer plaatselijk wordt teruggedrongen ten gunste van het langzame verkeer;
  • uitbreiding van het (H)OV-netwerk, met name in de richting van De Run, het City Centrum en de woonwijken.

De navolgende aspecten van de inrichting van de openbare ruimte en de stedenbouwkundige kenmerken dienen, in dit kader, gerespecteerd te worden:

  • eenduidige en hoogwaardige groene inrichting van de hoofdwegenstructuur, als een herkenbaar en aantrekkelijk element binnen Veldhoven;
  • extra voorzieningen voor het langzaam verkeer in het buitengebied, met behoud van zandpaden.

Conclusie

De rol van het tracé binnen de Ruimtelijke StructuurVisie Veldhoven is 'landschapsweg Veldhoven'. De Zilverbaan 2e fase westelijke ontsluitingsroute kent een groene opzet en het wegprofiel is breed en past binnen het landschappelijk kader.

3.4.5 Gebiedsvisie landschap Zilverackers (2009)

In opdracht van de gemeente Veldhoven is een gebiedsvisie voor het landschap van Zilverackers opgesteld. De rapportage is in bijlage 10 opgenomen. Dit rapport geeft een nadere toelichting op de historische, landschappelijke en ecologische waarden van het gebied en hoe die worden behouden en waar mogelijk versterkt. Thans wordt een landschapsplan opgesteld, dat een verdere verfijning van deze gebiedsvisie is en dat planologisch-juridisch zal worden vastgelegd in een zogenaamd "groen" bestemmingsplan.

3.4.6 Verkeerscirculatieplan (VCP) Veldhoven

In april 2007 is het verkeerscirculatieplan Veldhoven opgesteld met als doel structurele en creatieve oplossingen te bieden voor de knelpunten op het gebied van leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Het VCP is een strategisch beleidskader voor 10-15 jaar op het gebied van mobiliteit, verkeer en vervoer. Er is een structuur van het hoofdwegennet voorgesteld waarbij rekening is gehouden met de ontwikkeling van Zilverackers en het verminderen van de verkeersdruk in de bestaande kern.


In het Verkeerscirculatieplan Veldhoven is de Westelijke OntsluitingsRoute opgenomen. Deze is voornamelijk nodig om het doorgaand verkeer om Oerle en Veldhoven-Dorp heen af te wikkelen. De Westelijke OntsluitingsRoute is een schakel in het stedelijke en regionale wegennet en heeft tevens als functie om Veldhoven-west (Zilverackers) te ontsluiten. Het verkeerscirculatieplan beschrijft dat voordat Veldhoven-west wordt ontwikkeld, de infrastructuur gereed moet zijn die nodig is voor de ontsluiting en de bereikbaarheid van de te bouwen woningen en bedrijvigheid. De Westelijke OntsluitingsRoute moet bijdragen aan het verbeteren van de leefbaarheid, de verkeersveiligheid en het verminderen van de verkeersdruk en milieuknelpunten in de kernen.


In het bestaande verkeerssysteem van Veldhoven doet zich op dit moment een aantal doorstromingsknelpunten voor die van belang zijn voor de ontwikkeling van Zilverackers. Als gevolg van deze knelpunten ontstaat sluipverkeer, wat weer leidt tot problemen met betrekking tot de leefbaarheid. In het verkeerscirculatieplan worden de volgende doorstromingsknelpunten genoemd die van belang zijn voor de ontwikkeling van Zilverackers:

  • Route Sondervick, De Plank.
  • Route Kempenbaan, Nieuwstraat.
  • Heerbaan, Heistraat.


Door de ontwikkeling van Zilverackers worden de genoemde knelpunten versterkt. De gemeente Veldhoven heeft daarom het uitgangspunt geformuleerd dat de hoofdstructuur van het autoverkeer in Zilverackers een meerwaarde moet opleveren voor de totale verkeersstructuur in Veldhoven en een oplossing moet bieden voor de bestaande knelpunten in Oerle en Veldhoven-Dorp. Dit uitgangspunt is meegenomen bij het uitwerken van de Westelijke OntsluitingsRoute in het Masterplan Veldhoven-west.


afbeelding "i_NL.IMRO.0861.011400ZILVERBAAN-0401_0014.png"

Conclusie

Uitgangspunt is om een Westelijke OntsluitingsRoute te realiseren waardoor het verkeer langs Oerle en Veldhoven Dorp kan worden omgeleid. Op de langere termijn ontstaat er de mogelijkheid om een extra aansluiting op het snelwegennet te realiseren. Het voorliggende voornemen is onderdeel van de uitwerking van dit beleid.

3.4.7 Duurzaamheidsvisie Veldhoven-west

Met de ontwikkeling van Zilverackers steekt de gemeente in op het realiseren van een woongebied met een hoogwaardig en duurzaam woon- en leefklimaat. Duurzaam wil zeggen dat gekozen wordt voor een dusdanige ruimtelijke inrichting dat voorzien wordt in de behoefte van de huidige generatie zonder dat daarmee voor de toekomstige generaties de mogelijkheden in gevaar worden gebracht om ook in hun behoefte te voorzien.


In het hele gebied Zilverackers wordt aandacht besteed aan de duurzaamheidsthema's energie, afval, water, materialen, transport/mobiliteit en woonkwaliteit.

Gemeente Veldhoven wil door gerichte maatregelen het energieverbruik als gevolg van (auto)mobiliteit terugdringen. Het (auto)mobiliteitsgedrag van inwoners wil de gemeente (deels) beïnvloeden door het bevorderen van het openbaar vervoer en fietsgebruik.

Er wordt naar gestreefd om fietsroutes, gescheiden van de autorijbanen te realiseren, zodat er veilige, comfortabele en logische fietsroutes in en naar de wijken van Zilverackers ontstaan. Bovendien dient de fietsinfrastructuur van Zilverackers optimaal aan te sluiten op belangrijke (al aanwezige) fietsroutes richting onder meer het centrum, De Kempen Campus en bedrijventerrein De Run.


Op het gebied van openbaar vervoer wordt er gestreefd naar een slimme plaatsing van (toegankelijke) opstaphaltes en een optimale OV ontsluiting voor de deelgebieden in Zilverackers.


Conclusie

Voor het bestemmingsplan geldt dat uitsluitend die duurzaamheidsaspecten kunnen worden geregeld die een direct verband hebben met de aan de gronden toegekende bestemming. De planregels hebben dus direct betrekking op het ruimtebeslag van de gronden zelf of op de gevolgen voor het ruimtegebruik van aangrenzende gronden.

3.4.8 Woonvisie Veldhoven 2010 - 2014

In deze woonvisie zet de gemeente haar ambities op het gebied van wonen voor de komende jaren uiteen. Het startpunt is positief: de inwoners van Veldhoven zijn tevreden over woning en woonomgeving. Daar is Veldhoven trots op. De gemeente wil de kwaliteit van de woon- en leefomgeving behouden en waar nodig versterken. Dat laatste is ook nodig. Ondanks de hoge tevredenheid zijn er wel degelijk zaken en plekken die aandacht behoeven.

Kort samengevat is de boodschap van de woonvisie 'van kwantiteit naar kwaliteit'. De komende decennia blijft Veldhoven nieuw bouwen, zoals op de locatie 'Zilverackers', maar de aandacht moet ook uitgaan naar bestaande woongebieden: hoe kunnen die met de eisen van de tijd meegaan, zodat de inwoners daarin een woning en woonomgeving naar wens vinden.

De kracht van Veldhoven schuilt in de combinatie van dorpse groene woonmilieus en stedelijke voorzieningen. De gemeente kiest er in deze woonvisie voor om het goede van deze twee werelden te behouden en waar nodig te versterken. De prioriteit ligt bij de kwaliteit van het wonen; niet alleen van de woning zelf, maar ook van alle aanverwante zaken. Deze visie op hoofdlijnen is uitgewerkt in de onderstaande punten:

  • Inwoners van Veldhoven de kans geven binnen Veldhoven de wooncarrière te doorlopen.
  • Accent op het versterken van de kwaliteit van bestaande woongebieden.
  • Bijdragen aan de regionale woonopgaven.
  • Meer samenwerking en maatwerk.

Conclusie

De Woonvisie Veldhoven 2010-2014 biedt geen concrete uitgangspunten en randvoorwaarden voor het voorgestane initiatief.

3.4.9 Bluswatervoorziening en bereikbaarheid

De brandweer Veldhoven heeft een publicatie opgesteld met betrekking tot bereikbaarheid en bluswatervoorziening ten behoeve van de brandweer (notie d.d. mei 2006). Hierin staan o.a beleidsregels over bereikbaarheid via het openbare wegennet. Het voornemen zoals opgenomen in dit bestemmingsplan past binnen deze beleidsregels. De Zilverbaan is niet aangemerkt als route gevaarlijke stoffen; specifieke bluswatervoorzieningen zijn niet voorzien.