direct naar inhoud van 3.1 Rijksbeleid
Plan: Zilverbaan, 2e fase Westelijke Ontsluitingsroute
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0861.011400ZILVERBAAN-0400

3.1 Rijksbeleid

3.1.1 Nota ruimte

Op 27 februari 2006 is de Nota Ruimte in werking getreden. In de Nota Ruimte gaat het om inrichtingsvraagstukken die spelen tussen nu en 2020 met een doorkijk naar 2030. In de nota worden de hoofdlijnen van het beleid aangegeven, waarbij de ruimtelijke structuur van Nederland (RHS) een belangrijke rol speelt.

De nota heeft vier algemene doelen:

1. versterken van de economie (oplossen van ruimtelijke knelpunten);

2. krachtige steden en een vitaal platteland (bevordering leefbaarheid en economische vitaliteit in stad en land);

3. waarborging van waardevolle groengebieden (behouden en versterken natuurlijke, landschappelijke en culturele waarden);

4. veiligheid (voorkoming van rampen).

In de nota staat 'ruimte voor ontwikkeling' centraal en gaat het kabinet uit van het motto 'decentraal wat kan, centraal wat moet'. Deze nota ondersteunt gebiedsgerichte, integrale ontwikkeling waarin alle betrokkenen participeren.

'Ruimte voor ontwikkeling' betekent ook dat het rijk voor ruimtelijke waarden van nationaal belang waarborgen creëert om die te kunnen behouden en ontwikkelen.

Conclusie

Voor het onderhavige plangebied kent de Nota Ruimte geen specifieke uitgangspunten.

3.1.2 Nota Mobiliteit

In de Nota Mobiliteit geeft het Rijk aan dat zaken, die voornamelijk een regionale beleidscomponent hebben, door de regio moeten worden uitgewerkt en vastgelegd. Het Rijk vraagt aan de decentrale overheden aandacht voor de uitvoering van essentiële beleidsonderdelen. Voor het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE), waar Veldhoven deel van uitmaakt zijn de belangrijkste beleidsonderdelen in dit kader:

  • de integratie van het beleid voor ruimtelijke ordening met het beleid voor verkeer, vervoer en economie;
  • het verbeteren van de betrouwbaarheid van het regionaal wegennet en het leveren van informatie over reistijden aan weggebruikers;
  • het laten aansluiten van het netwerk van openbaar vervoer bij het specifieke karakter van de regio in één samenhangend netwerk van trein (streek)bus en aanvullend openbaar vervoer;
  • het zorgen voor een netwerk van veilige en comfortabele fietsroutes en het zorgen voor voldoende stallingsvoorzieningen;
  • het uitwerken van de verkeersveiligheidsdoelen met bestuurlijke en maatschappelijke partners in regionale maatregelenpakketten, waarbij zowel op gedrag, voertuig als infrastructuur wordt ingezet.

Conclusie

De Zilverbaan, past goed binnen bovenstaand verkeersbeleid, hierbij zijn de volgende kenmerken van belang:

  • het tracé vormt een licht slingerende route door het landschap die de verschillende woongebieden ontsluit en zorgt voor een hoogwaardige groene entree van Zilverackers;
  • het verkeer kan langs de nog te realiseren Drie Dorpen worden omgeleid en sneller over diverse wegen oostwaarts worden afgevoerd, dit komt de verkeersstructuur en -afwikkeling ten goede;
  • dit deel van de WOR voorziet in een hoogwaardige fietsontsluiting.