direct naar inhoud van 4.13 Duurzaamheid
Plan: Zilverbaan, 2e fase Westelijke Ontsluitingsroute
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0861.011400ZILVERBAAN-0303

4.13 Duurzaamheid

De gemeente Veldhoven heeft hoge ambities op gebied van duurzaamheid en duurzame woningbouw en ziet de ontwikkelingen in Zilverackers als een belangrijke kans om deze ambities te realiseren.


Een duurzame wijk is volgens Veldhoven een leefbare wijk waarin de burgers zich prettig voelen, graag en lang wonen en waarbij niet alleen de gebouwen maar zeker ook de voorzieningen nu maar ook in de toekomst dienst doen aan de gebruikers.

Dit betekent dat bij de ontwikkeling én in het gebruik van de wijk het milieu zo beperkt mogelijk wordt belast en dat de wijk in de toekomst blijft voldoen aan de wensen van gebruikers, waarbij de economische haalbaarheid en de gebruikslasten niet uit het oog worden verloren.


Inmiddels heeft de gemeenteraad van Veldhoven op 30 juni 2008 de volgende besluiten genomen:

  • de 'duurzaamheidsvisie Zilverackers' vast te stellen;
  • het instrument 'GPR-gebouw' te gebruiken voor het vastleggen van de prestatie-eisen 'duurzaam bouwen' van toekomstige woningen in Zilverackers;
  • te laten onderzoeken welke consequenties verbonden zijn aan hogere duurzaamheidsambities (GPR-scores > 7,5);
  • te laten onderzoeken of collectieve warmte/koude opslagsystemen (WKO) op termijn in Zilverackers kunnen worden toegepast.

Ook bij de aanleg van de Zilverbaan is duurzaamheid een belangrijk uitgangspunt.


Kenmerken voor een duurzame aanpak van de Zilverbaan zijn:

  • een duurzame inpassing van het tracé optimaal rekening houdend met landschappelijke, cultuurhistorische en ecologische waarden en kenmerken van het gebied;
  • de aanleg van passages en verbindingen om recreatieve en ecologische netwerken te versterken;
  • een optimaal ontwerp van de openbare verlichting van de Zilverbaan, zodanig dat minimale natuurverstoring optreedt;
  • het toepassen van energiezuinige openbare verlichting (bv. LED);
  • een C2C aanpak bij de verdere uitwerking van het ontwerp, aanbesteding en realisatie van het tracé, e.e.a. ook conform de regionale Brainport duurzaamheidsambities.